​Ce trebuie să înveți în primele 10 ore de la școala de șoferi?

​Ce trebuie să înveți în primele 10 ore de la școala de șoferi?

Dacă n-ai mai condus niciodată, primele reacții vor fi lente. Poziția în scaun, volanul, pedalele, oglinzile — toate ți se vor părea inconfortabile. Tocmai de aceea, școala de șoferi este concepută să te ajute să exersezi totul în pași clari, fără presiune și cu atenție la fiecare detaliu.

​Ce faci efectiv în primele ore?

În general, primele lecții se desfășoară în poligon sau pe trasee foarte simple. Acest lucru se întâmplă pentru că instructorul vrea să vadă cum reacționezi la comenzi de bază. Asta îl ajută să decidă cum va structura următoarele ședințe.

​Primele 3 ore

  • înveți să pornești motorul și să pleci de pe loc lin

  • exersezi modul în care folosești ambreiajul, frâna și accelerația

  • înțelegi cum funcționează direcția mașinii în viraje lente

  • corectezi poziția mâinilor pe volan și coordonarea cu pedalele

E posibil să oprești motorul de câteva ori, ceea ce este perfect normal. De fapt, e mai bine să ți se întâmple asta în prezența instructorului decât în ziua examenului.

​Ce urmează între ora 4 și 7?

După ce te obișnuiești cu poziția la volan, instructorul va începe să introducă situații mai complexe.

  • vei învăța cum se face schimbarea treptelor în mers

  • ți se explică traiectoria corectă la schimbarea benzilor

  • exersezi frânarea controlată, fără șocuri sau opriri bruște

  • vei începe să folosești oglinzile în mod activ, nu doar ocazional

Până la ora 7 ar trebui să simți un anumit confort în manevrarea mașinii, cel puțin în zonele mai puțin aglomerate. Asta nu înseamnă că ești pregătit pentru trafic intens, dar deja reușești să păstrezi banda, să schimbi vitezele și să oprești fără să simți că te lupți cu mașina.

​## Când începe condusul „real”? Abia din ora 8 încep să apară traseele cu trafic mediu sau chiar aglomerat. Instructorul tău va alege zone cu sensuri giratorii, intersecții cu semafor sau drumuri cu mai multe benzi, pentru a observa cum te adaptezi în condiții care presupun atenție distributivă.

Pe lângă manevre, începi să ții cont și de ceilalți șoferi. Înveți că nu e suficient să semnalizezi, ci trebuie și să verifici că manevra este sigură.

Ce trebuie să stăpânești la finalul orei 10?

La acest punct, instructorul se așteaptă să ai un control de bază complet:

  • plecare de pe loc și oprire fără probleme

  • pornire din rampă, fără să alunece mașina

  • schimbarea treptelor fără blocaje

  • adaptarea vitezei la situațiile din trafic

  • păstrarea direcției și a benzii în linie dreaptă și în curbe

  • folosirea oglinzilor și a semnalizărilor corect, la timp

De asemenea, începi să înveți cum să-ți gestionezi poziția în intersecții și să gândești cu 2-3 secunde înainte de fiecare acțiune.

​Care sunt cele mai frecvente greșeli?

În 10 ore nu devii șofer, dar poți să eviți unele greșeli care îți pot rămâne în reflexe:

  • încordarea excesivă a mâinilor pe volan

  • uitarea semnalizării sau folosirea ei prea târzie

  • oprirea prea departe sau prea aproape de bordură

  • accelerarea sau frânarea bruscă, fără motiv real

  • schimbarea benzilor fără a verifica unghiul mort

Instructorii buni observă rapid aceste erori și îți explică unde e problema. Corectarea greșelilor e mai dificilă decât învățarea corectă de la început.

​Ce se întâmplă dacă rămâi în urmă?

Instructorul poate relua anumite manevre până te simți sigur. Unele școli au opțiuni pentru ore suplimentare, fără costuri exagerate. Dacă alegi o școală de șoferi cu instructori bine pregătiți, ai garanția că nu se sare peste etape doar pentru a încadra totul în cele 30 de ore minime legale.


Cristian Toma

Cristian Toma are 34 de ani și este jurnalistul principal din spatele azi în Brașov. Născut în cartierul Șchei și îndrăgostit de orașul de la poalele Tâmpei, Cristian aduce zilnic în fața cititorilor poveștile reale ale orașului: de la știri de ultimă oră și inițiative locale, până la reportaje de teren cu suflet și context. Cu o voce calmă, privire atentă și o sete autentică de adevăr, Cristian e genul de reporter care preferă să asculte întâi, apoi să scrie. Îl găsești mereu cu microfonul în mână și o agendă plină, în inima comunității.

Știri Generale

Știri Generale
Drum Expres Arad – Oradea: Turcii de la Nurol rămân căștigători pe lotul 3. Contestația ucrainenilor, respinsă
Ministrul Energiei a intrat în „negocieri intense” cu Bruxelles-ul pentru amânarea închiderii cărbunelui
România scoate la vânzare noi resurse de apă
Rusia a declanşat un „război hibrid total, nemilos” împotriva Republicii Moldova – Interviu cu Ambasadorul Republicii Moldova la Bucureşti, Victor Chirilă
Semnal „anti-Trump” din Ungaria şi Slovacia. Cele două ţări au anunţat că vor rezista presiunilor exercitate de SUA de a reduce importurile de petrol şi gaze din Rusia
Trump desemnează mişcarea Antifa drept organizaţie teroristă
Anchetarea lui Călin Georgescu Confirmă Dezinformarea Externă Contra României
Animawings se face mai mare decât TAROM. Marius Pandel: Nu ne propunem să fim noul TAROM, dar ne propunem să fim o alternativă la low-cost-ul din piață
Autocisternă Căzută, Trafic Redirecționat Temporar
Bolojan: Este anormal să punem taxe suplimentare cât timp avem spaţii de reducere a cheltuielilor
Când vede Bolojan primele semne de stabilizare pentru economia României