O Revoluție în Plata Rovinietei
Sursa poza si informatii: brasov.net
Ministerul Transporturilor a semnat recent un contract pentru implementarea unui nou sistem electronic de tarifare rutieră, care va transforma modul în care șoferii achită utilizarea drumurilor naționale. Începând cu finalul anului 2025, taxele nu vor mai fi calculate pe bază de abonament, ci în funcție de numărul de kilometri parcurși, ținând cont de traseu, caracteristicile vehiculului și tipul de drum utilizat.
Detalii despre noul sistem de tarifare
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a atribuit contractul pentru dezvoltarea și implementarea acestui sistem Vodafone România S.A., valoarea totală a contractului fiind de 224,5 milioane de lei, fără TVA. Finanțarea provine din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Noul sistem va introduce două moduri de tarifare:
-
Tarif pe perioadă (time-based): Aplicabil autoturismelor, autobuzelor, autocarelor și vehiculelor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) de până la 3,5 tone.
-
Tarif pe distanță (distance-based): Destinat vehiculelor de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone.
De asemenea, pentru autoturisme, autobuze, autocare și vehicule de transport marfă cu MTMA de până la 3,5 tone, se va aplica un tarif de trecere (peaj) pentru utilizarea podurilor, tunelurilor și trecătorilor montani.
Implementare și termene
Durata contractului de implementare este de 24 de luni, cu un termen intermediar obligatoriu: până la 1 ianuarie 2026, trebuie finalizată activitatea de „punere în producție a modulelor tarifare per kilometru”, respectiv serviciile web, aplicația mobilă și portalul de utilizator.
Acest proiect face parte din angajamentele asumate de România prin PNRR și are ca scop modernizarea și eficientizarea sistemului de taxare rutieră, asigurând o colectare mai corectă și transparentă a tarifelor pentru utilizarea infrastructurii rutiere.
Impactul asupra șoferilor din Brașov
Pentru șoferii din Brașov, această schimbare va însemna o taxare mai echitabilă, bazată pe utilizarea efectivă a drumurilor. Astfel, cei care parcurg distanțe mai mari vor contribui mai mult la întreținerea infrastructurii rutiere, în timp ce cei care utilizează mai puțin drumurile vor beneficia de costuri mai reduse. Implementarea acestui sistem promite o experiență de condus mai transparentă și mai corectă pentru toți participanții la trafic.