În industria auto a început sarabanda „pool”-urilor menite să ducă la evitarea penalităților pentru emisii excedentare
Sursa poza si informatii: Economica.net
În lumina reglementărilor stricte impuse de Comisia Europeană, producătorii auto trebuiesc să se conformeze unor limite severe privind emisiile de dioxid de carbon ale autoturismelor vândute pe teritoriul Uniunii Europene. În caz contrar, aceștia riscă sancțiuni financiare substanțiale, ce pot ajunge la sute de milioane sau chiar miliarde de euro. Prin urmare, pentru a se proteja de astfel de penalități, mulți dintre acești producători apelează la formarea de "pool"-uri cu alte companii care reușesc să mențină emisiile sub limitele impuse.
Aceste "pool"-uri funcționează pe un principiu similar cu cel al certificatelor verzi, permițând companiilor să își compenseze emisiile excedentare printr-un parteneriat cu alte firme ce se află sub nivelul stipulat. Un exemplu remarcabil este colaboarea recentă dintre Nissan și BYD. Japonezii de la Nissan au decis să își unească forțele cu chinezii de la BYD, care, datorită gamei lor extinse de automobile electrice, au emisii mult sub limita admisă. Deși suma tranzacției nu a fost dezvăluită publicului, se știe că această asociere ajută Nissan să evite penalizările financiare impuse de reglementările europene.
În anul precedent, Nissan și-a aliniat emisiile cu partenerii săi tradiționali, Renault și Mitsubishi, dar se pare că oferta de la BYD a devenit mai atractivă pentru anul 2025. Un posibil mare avantaj al acestei alianțe este flexibilitatea strategică, întrucât formatul "pool"-ului Nissan-BYD este valabil doar pentru un an, urmând ca negocierile să fie reluate pentru 2026.
Pe de altă parte, grupul Renault, conform afirmațiilor făcute de un purtător de cuvânt, nu intenționează să intre într-un "pool" pentru anul 2025. Această decizie sugerează că flota compusă din Renault, Alpine, Dacia și Mitsubishi își va păstra emisiile sub plafonul reglementat de Comisia Europeană.
O altă pereche recent formată este cea dintre KG Mobility (noul nume al SsangYong) și Xpeng, un fabricant auto din China. Colaborarea subliniază tendința globală din industria auto de a forma astfel de parteneriate strategice.
Printre cele mai notabile asocieri anunțate se numără un "pool" divers ce include mărci de renume precum Tesla, Toyota, Ford și Mazda. Tesla, în mod special, a reușit să obțină profituri semnificative prin vânzarea de credite verzi, raportul financiar din 2023 arătând că aceasta a câștigat aproape 1,79 miliarde de dolari doar din astfel de tranzacții. De-a lungul perioadei 2009-2023, Tesla a acumulat aproximativ nouă miliarde de dolari prin colaborări similare cu alți producători auto.
Un alt conglomerat semnificativ este cel dintre Mercedes-Benz, smart, Volvo și Polestar, care și-au unit forțele pentru a îndeplini cerințele stricte ale Uniunii Europene. Această grupare subliniază importanța colaborării pentru menținerea competitivității pe piața auto din Europa.
Întrucât regiuni majore precum BMW, Hyundai-Kia și Volkswagen sunt așteptate să facă anunțuri similare, devine clar că strategia "pool"-urilor reprezintă un mecanism vital pentru companiile auto care doresc să evite sancțiunile costisitoare, fără a sacrifica dezvoltarea tehnologică și inovația. Așadar, în pofida concurenței acerbe, parteneriatele inter-brand devin din ce în ce mai esențiale pentru a face față cerințelor de mediu și a rivaliza cu succes cu producătorii din Orientul Îndepărtat.