noi giganți pregătiți să intre în România. CEC Bank și alte firme așteaptă autorizarea pentru debut în 2026.
Sursa poza: Economica.net
Industria de asigurări auto din România ar putea beneficia de o transformare semnificativă în următorii ani. Pe măsură ce discuțiile cu potențiali noi jucători de pe piața RCA avansează, este posibil ca până în 2026 să avem până la 14-15 companii active. Această creștere ar putea duce la dublarea jucătorilor față de situația post-faliment Euroins din 2023, reducând astfel problema lipsei concurenței care a ponderat opțiunile disponibile și a propulsat prețurile.
În momentul de față, piața RCA se bucură de prezența a 10 jucători, trei mai mulți decât în primăvara anului 2023. Dincolo de aceștia, alți doi jucători se pregătesc de intrare. Anytime, parte a grupului Interamerican controlat de Achmea din Olanda, și Signal Iduna, deja lider pe asigurările de sănătate în România, sunt foarte aproape de acest pas.
Încă trei companii prospectează piața românească
Pe lângă acestea, alte trei firme se pregătesc să intre pe piața RCA din România. Printre ele se numără și fintech-ul Ominimo, care deține o cotă semnificativă din piața RCA din Ungaria și care a inițiat discuții cu brokeri locali pentru un eventual debut în 2026. În plus, CEC Bank, ce a depus deja dosarul de autorizare la ASF, a început să contureze o acoperire și în acest segment, schimbând planurile inițiale care nu includeau linia RCA.
PZU, un alt gigant interesat de piața românească
Compania poloneză PZU, unul dintre principalii lideri din Europa de Sud-Est, își arată interesul pentru piața din România. Cu un volum de prime subscrise în 2024 ce depășește dublul întregii piețe românești, PZU caută să intre pe piața noastră prin structuri care respectă principiul pașaportului european, permițându-le să își desfășoare activitatea fără a înființa sediul aici. Istoric, PZU a fost aproape de a achiziționa Astra Asigurări, însă negocierile nu s-au materializat.
Avantaje și posibile riscuri ale creșterii numărului de jucători pe piața RCA
Piața RCA din România este pe cale să devină mult mai diversificată, fenomen ce ajunge să elimine monopolul restrâns de până acum. Mai mulți jucători vor însemna, inevitabil, o concurență sporită, ceea ce ar putea să creeze presiuni descending asupra prețurilor și să asigure o repartizare mai echilibrată a daunelor. Aceasta ar reduce riscurile financiare pentru fiecare jucător și ar putea chiar preveni întârzierile în plata daunelor.
Totuși, majoritatea noilor veniți se încadrează fie în sistemul FOE (Freedom of Establishment), fie FOS (Freedom of Service), ambele permițând operarea sub reglementarea din țara de origine. Deși aceasta poate aduce flexibilitate, există riscuri potențiale legate de modul în care se gestionează cererile de despăgubire. Pe acest fond, Polonia a interzis recent activitatea Dallbogg, o companie implicată și pe piața românească din aceleași raționamente.
Cu toate acestea, semnalele sunt pozitive la nivel general, iar noii participanți precum Anytime sunt susținuți de grupuri cu o putere financiară solidă, ceea ce oferă o anume certitudine pe piața deja vibrantă a asigurărilor auto din România. În timp ce schimbările legislative la nivel european ar putea oferi mai mult control în viitor, este clar că în prezent șoferii români ar putea beneficia de o mai mare diversitate de opțiuni și de prețuri mai atractive.