Cel mai bogat african lovește în afacerile firmelor românești de pe piața carburanților din Ucraina

Cel mai bogat african lovește în afacerile firmelor românești de pe piața carburanților din Ucraina Sursa poza si informatii: Economica.net

Revoluția pe piața carburanților: Impactul rafinăriei Dangote asupra exporturilor românești

În septembrie 2024, un eveniment remarcabil a zguduit industria petrolieră: inaugurarea rafinăriei Dangote din Nigeria, deținută de miliardarul Aliko Dangote, cel mai bogat african. Această rafinărie, impresionantă prin capacitatea sa anuală de 33 de milioane de tone de țiței, marchează o schimbare semnificativă în peisajul petrolier african și, implicit, în fluxurile comerciale globale.

Anterior, deși Nigeria era un gigant în producția de petrol brut, depindea aproape în totalitate de importuri pentru a-și satisface cererea internă de benzină – necesar acoperit în mare parte de țările europene. Aproximativ 8 milioane de tone de benzină pe an ajungeau aici din Europa, Nigeria fiind a doua piață ca mărime pentru exporturile europene, după Statele Unite.

Însă, odată cu debutul producției rafinăriei Dangote, peisajul s-a transformat. Noua capacitate de producție permite acum generarea a aproximativ 1-1,1 milioane de tone de benzină lunar, reducând semnificativ dependența Nigeriei de importuri. Această schimbare dramatică a dus la scăderea importurilor europene de benzină ale Nigeriei la doar 1,12 milioane de tone în ultimul trimestru al anului 2024.

Această reducere în cererea nigeriană a creat un surplus pe piața europeană, reducând astfel marjele de profit pentru rafinăriile de pe continentul nostru. Producătorii europeni, deja afectați de tranziția către vehicule electrice, trebuie să navigheze acum într-un context de piață și mai competitiv.

Efectele acestei schimbări se resimt și asupra afacerilor românești care exportă benzină în Ucraina, o țară ce își asigură în totalitate aprovizionarea din importuri europene. România, care a exportat 1,7 milioane de tone de benzină în anul precedent, se confruntă cu provocări de preț pe piața ucraineană. Aproximativ 45% din benzina destinată exporturilor românești merge către rețele precum OMV, Petrom și Rompetrol în țările învecinate, în timp ce 25% este direcționată către Ucraina.

Conform presei ucrainene, aceste livrări se desfășoară în principal prin OMV Petrom, cu Rompetrol operând mult prin intermediul traderilor moldoveni. Anul anterior, importul de benzină românească în Ucraina s-a ridicat la 35% din totalul importurilor sale de carburant. Totuși, competiția acerbă și cotațiile în scădere ale benzinei din alte părți ale Europei au început să schimbe dinamica pieței.

Diferențele de preț dintre benzina produsă în nordul Europei și cea din zona Mediteranei, în care este inclusă și România, s-au restrâns considerabil din septembrie 2023. Producătorii lituanieni și germani, confruntați cu surplusuri, au redus primele de preț, făcând carburantul lor mai competitiv decât cel românesc. Acest fenomen a condus la situația în care, la începutul anului 2024, benzina lituaniană sau germană a ajuns să fie cu 34–46 dolari mai ieftină pe metru cub la granița cu Ucraina, comparativ cu cea românească, chiar și când OMV Petrom a redus marjele cu 40–50 dolari/metru cub.

În prezent, OMV Petrom rămâne un jucător semnificativ, fiind al doilea mare furnizor de benzină pentru Ucraina, după PKN Orlen din Polonia. Conform grupului Consulting A-95, OMV Petrom asigură aproape un sfert din volumele importate de Ucraina.

Această nouă realitate impune companiilor românești o reevaluare a strategiilor de piață și o adaptare la un mediu unde prețul și eficiența logistică devin factori-cheie în menținerea competitivității.


Cristian Toma

Cristian Toma are 34 de ani și este jurnalistul principal din spatele azi în Brașov. Născut în cartierul Șchei și îndrăgostit de orașul de la poalele Tâmpei, Cristian aduce zilnic în fața cititorilor poveștile reale ale orașului: de la știri de ultimă oră și inițiative locale, până la reportaje de teren cu suflet și context. Cu o voce calmă, privire atentă și o sete autentică de adevăr, Cristian e genul de reporter care preferă să asculte întâi, apoi să scrie. Îl găsești mereu cu microfonul în mână și o agendă plină, în inima comunității.

Știri Generale

Știri Generale
Andrei Vasile s-a întors la echipa de hochei Corona Brașov, aducând experiența dobândită la București.
Antreprenorul Iulian Stanciu continuă s-și diminueze participația la Dante Internațional, compania care deține eMag
Aspiratorul emană un miros neplăcut? Află motivele și soluțiile eficiente
Bentley a prezentat „cel mai puternic și mai dinamic SUV” al mărcii
De ce digitalizarea în sectorul public eșuează adesea. Alex Lăpușan, Zitec: ”În multe proiecte, succesul este măsurat prin achiziția de hardware și licențe”
 Design Impresionant și Preț Accesibil Lansat la Paris
Experți din Spania, Olanda, Germania și Ungaria vor evalua de azi situația de la Praid
Felipe al VI-lea, Regele Spaniei, în Vizită Oficială la Cincu, Brașov pentru întâlnirea cu militarii NATO
Guvernul României Investește 300 Milioane Lei în Recuperarea Zonei Praid, Afectată de Catastrofe Naturale
Încă un brand chinezesc de mașini sosește în România. Nio a confirmat debutul „până în 2026”
Investiție de 212.000 de lei pentru îmbunătățirea străzilor din Bran